كد مطلب: 17469 18 آبان 1392 ساعت 09:21

آقای مدیر عامل انحصار بخشی از مشکل رایتل است نه راه حل

انحصار طولانی در رایتل موجب عقب ماندگی شد/تاخیر رایتل سریعتر جبران شود

تلنا:انحصار طولانی مدت رایتل به عنوان اپراتور ارایه دهنده نسل سوم تلفن همراه ( که بیم آن می رود بر مدت این انحصار افزوده شود) باعث کند شدن ارایه خدمات از سوی این اپراتور و از بین رفتن بازار رقابت در میان سایر اپراتورها شده است.

 
به گزارش خبرنگار تلنا، آنچه که باعث می شود یک بیزینس و یا فعالیت اقتصادی در کوتاه مدت و با مدیریت صحیح به فعالیت اقتصادی موفق تبدیل شود فضای رقابتی در بازار است که متاسفانه تعریف انحصار و ایجاد فضای امن برای آن تنها باعث کند شدن روند فعالیت اقتصادی می شود.
شاید وجود انحصار برای شروع خدمات اپراتوری تازه پا در ایران(رایتل) تا اندازه ای موثر و لازم باشد اما به شرط آنکه انحصار موجب پیشرفت آنهم دربازه زمانی کوتاه‌مدتی که برای آن تعریف شده، شود؛ نه آنکه علاوه بر عدم توسعه و پیشرفت این شبه را بوجود آورد که بواسطه عدم توانایی و مدیریت صحیح؛ اپراتور هر گاه خواست با بهانه تراشی؛ بی کفایتی هایش را به گردن مسایل و مشکلات انداخته و از پاسخگویی شانه خالی کرده و خود را محق بداند.
به گزارش تلنا،مجید صدری که هنوز دو ماه از حضورش در سمت مدیر عاملی رایتل نگذشته درباره افزایش دوره انحصار اپراتور سوم می گوید: دوره انحصار رایتل تا شهریورماه سال ۹۳ است که با توجه به قطع بودن تماس تصویری از اردیبشهت ماه امسال؛ ما حق داریم نسبت به این موضوع معترض باشیم.
وی ادامه صحبت های خود اظهار می دارد: اکنون بخش‌هایی که مربوط به انحصار ما می‌شود اجرایی نشده، در حالی که این موارد از بخش‌های اساسی هستند و کل کار ما را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. در واقع اگر ما در دوره انحصار باشیم و این سرویس‌ها را نداشته باشیم چه تفاوتی میان ما با اپراتورهای دیگر وجود خواهد داشت؟
مدیر عامل اپراتور سوم در پاسخ به این سوال که آیا این صحبت به معنی تلاش و پیگیری رایتل برای افزایش دوره‌ی انحصار است، اظهار کرد: ما به شدت این موضوع را دنبال می کنیم و صد‌درصد به دنبال آن خواهیم رفت چرا که دوره‌ انحصار فرصتی است که اپراتور بتواند مشترک خود را پیدا کند چرا که در بازار رقابتی موجود، پیدا‌کردن مشتری کار راحتی نیست و حداقل باید سرویسی انحصاری داشته باشیم تا بتوانیم به واسطه‌ آن به مردم خدمت کنیم.
در حال حاضر مدت زمان انحصار نسل سوم تلفن همراه در کشور بقدری طولانی شده که معنی رقابت به شکلی جدی از آن رخت بر بسته است. تاخیر‌ متعدد اپراتور سوم تلفن‌همراه رایتل، به عنوان پیش قراول تکنولوژی کشور(به قول آقای جهانگرد معاون وزیر ارتباطات) نسبت به تعهدات پروانه ای خود از جمله تاخیر در ایجاد پوشش جاده‌ای و شهری، سرویس دهی،رومینگ و واگذاری سیم کارت و ... و تعهداتی که در پروانه آن آمده؛ مزیت مثبت انحصار که موجب هم‌ترازی اپراتورها و ارایه دهندگان خدمات در کشور می‌شود را تبدیل به رخوت سایر اپراتورهای تلفن همراه کشور کرده که ضرر آن را هم در نهایت مردم پرداخت خواهند کرد.
صدری در بخش دیگری از صحبت های خود اظهار می کند: برای ما خیلی سخت است که تعداد مشترکان مکالمات صوتی خود را به دو اپراتور دیگر برسانیم، البته این موضوع غیرممکن نیست اما بسیار دشوار است به همین دلیل ما به دنبال آن هستیم که به سرویس‌های ارزش افزوده توجه بیشتری نشان داده و تلاش کنیم که در این قالب فعالیت‌های بیشتری داشته باشیم.
وی معتقد است که تماس تصویری تمام فعالیت ما نیست، اما این بخش برای مردم خیلی مهم است و به همین دلیل ما پیگیری‌های مختلفی برای وصل مجدد این سرویس انجام داده‌ایم.
سوالی که اینجا مطرح است اینکه آیا ارایه تماس تصویری تنها وجه تمایز رایتل با سایر اپراتورهای تلفن همراه است و آیا یک بنگاه اقتصادی باید بنشیند تا مشکلات موجود بر سر راهش را دولت و بازار بر طرف کند؟ و یا اینکه با مدیریت بحران،پیدا کردن نقاط قوت و ضعف در مواقع تحریم، برنامه های استراتژی بلند مدت و ... مشکلات را حل کند.
به نظر می رسد در سرمایه گذاری که 100 درصد سهام آن شرکت متعلق به شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا) و از حق بیمه 37 میلیون نفر از مردم ایران است که حدود نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند، تعهدات مدیران را در غلبه بر بحرانها سخت تر می کند، اما صدری در این باره می گوید: ما هیچ‌گاه ادعا نداشتیم که کارمان بدون نقص و ایراد است اما امیدواریم مشکلات به حداقل برسد تا بتوانیم سرویسی بهتر به مردم ارائه کنیم.
بنابراین گزارش،در پروانه اپراتور سوم موبایل، به ازای هر میزان عقب‌ماندگی از تعهدات پروانه، جرایم نقدی و پروانه ای درنظر گرفته شده که رایتل موظف به اجرای آن است. صدری در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که آیا اپراتور سوم بابت قطع تماس‌های تصویری به کاربران خود خسارت پرداخت خواهد کرد یا خیر؟ گفت:‌ به دنبال تهیه SLA برای کاربران هستیم اما به طور قطع اگر قرار به پرداخت خسارت باشد خود ما هم باید این خسارت را دریافت کنیم تا آن را در اختیار کاربران خود قرار دهیم.
صدری در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به این سوال که آیا رایتل از ورود دو اپراتور دیگر به حوزه 3G نگران نیست؟ گفت: قطعا بابت این موضوع نگرانیم و بی‌شک دو اپراتور دیگر در حال تلاش هستند که این خدمات را ارائه کنند اما من فکر می‌کنم بازار IT در کشور ما بازار نوپایی است که اگر همه دست‌به‌دست هم دهیم می‌شود با یک تعامل سازنده بازار خوبی داشت. البته ما در بحث بیزینس قطعا با یکدیگر رقابت داریم اما اگر بتوانیم همه با همکاری یکدیگر خدمات بهتری ارائه کنیم قطعا هیچ اشکالی نخواهد داشت.
متاسفانه نسل سوم در کشور ما چه از سوی دولت و چه از سوی مدیران اپراتورها مورد بی‌مهری قرار گرفته و بر سر برخی سیاسی‌کاری‌ها و موضوعات فرهنگی کلیات رسالت آن زیر سوال رفته است. این در حالی است که خدمات ارتباطی در دنیا وارد مراحل جدیدی همچون نسل چهارم و بعضا تحقیقاتی پیرامون نسل پنجم شده است.
 

نظرات بازدیدکنندگان:

نام و نام خانوادگی:
پست الکترونیکی :
وب سایت:
* متن نظر: