كد مطلب: 20229 18 خرداد 1395 ساعت 15:46

تراکنش‌های مالی الکترونیکی رهگیری می شوند

تلنا: یکی از مشکلاتی که همواره مدیران مالی سازمان‌ها در پرداخت‌های الکترونیکی مشتریان خود با آن مواجه هستند، ردیابی و پیگیری پرداخت‌های آن‌ها است که نهایتا باعث اختلاف حساب‌های میلیاردی در صورت‌های مالی این شرکت‌ها و سازمان‌ها می شود. رسیدگی به وضعیت این اختلاف حساب‌ها و تراکنش‌های مربوط، زمان زیادی را از بخش‌های مالی و حسابداری سازمان‌ها به خود اختصاص داده است.

 
به گزارش تلنا، فناوری‌های نوین در حوزه بانکی که از یک دهه گذشته به سرعت توسعه یافته و زمینه را برای ایجاد کسب و کارهای نوین فراهم کرده، علاوه بر مزایا، بنگاه های اقتصادی را با مشکلات جدیدی روبرو کرده است و گاها باعث شده سازمان‌ها استفاده از روش‌های سنتی را بر روش‌های نوین ترجیح بدهند. اما از سوی دیگر، موج فناوری‌های نوین به گونه ای در حال پیشروی است که همراه نشدن با این موج، می تواند خروج از بازار رقابت را به دنبال داشته باشد.
سازمانی را تصور کنید که روزانه با مراجعان و مشتریان بسیاری سر و کار دارد و هر یک باید به دلیل دریافت خدمات یا خریدی که انجام می دهند مبلغی را غیرحضوری به حساب سازمان واریز کنند،‌ مشکل اینجاست که مشخص نیست واریزهای صورت گرفته از طرف کدام مشتری است و در نهایت سازمان‌ها شاهد بروز اختلاف حساب در صورت‌های مالی خود می شوند.
اکنون با سرویس جدیدی با نام سیناپس این مشکل بر طرف خواهد شد،‌ یک شرکت ایرانی سرویسی را ایجاد کرده است تا پرداخت‌های مدت‌دار و دوره‌ایی مانند اقساط و ... بوسیله شناسه قبض و شناسه پرداخت انجام شود و سازمان ها بتوانند واریز کننده وجه را براحتی رهگیری کنند.
در این باره فرهنگ فرزان، ‌قائم مقام توسعه کسب و کار اتیک با بیان اینکه در طرح سیناپس به دنبال آن هستیم که پرداخت ها را به پرداخت های شناسه دار تبدیل کنیم، ‌تاکید کرد: یکی از معضلاتی که در تراکنش کارت به کارت وجود دارد این است که مشخص نیست چه کسی پول را به حساب واریز کرده است و اکنون مجموعه ها و بنگاه های اقتصادی وجود دارند که به همین دلیل، در حساب های خود مغایرت و اختلاف‌های میلیاردی دارند.
‌قائم مقام توسعه کسب و کار اتیک افزود: اتیک با راه اندازی این سرویس، به عنوان حلقه واسط بین سازمان و مشتری، خدمت ارائه می دهد. در واقع سیناپس کاری انجام می دهد که اکنون شاپرک با پذیرنده ها انجام می دهد. شاپرک با سازمان،‌ مشتری نهایی و بانک در ارتباط است، به صورت روزانه به کارفرما گزارش می دهد و تمامی مبالغ را حداکثر طی 24 تا 48 ساعت، تسویه می‌کند.
فرزان در توضیح مزایای استفاده از این سرویس برای سازمان ها گفت: استفاده از این سرویس کاهش هزینه مذاکره با پذیرندگان قبوض، در اختیار داشتن شبکه گسترده پرداخت، تقسیط، شناسایی فرد پرداخت کننده قبوض، پرداخت از طریق تمامی درگاه‌های پرداخت الکترونیکی، مدیریت و ارائه یکپارچه اطلاعات را برای سازمان‌ها و بنگاه‌های اقتصادی فراهم می‌کند. در واقع سازمان ها می توانند پرداخت‌های مشتریان خود را مدیریت و از طریق گزارش‌هایی که سیناپس فراهم می‌آورد، کلیه‌ی پرداخت‌ها را ردیابی کنند.
به گفته او، سازمان‌های متقاضی (صندوق های قرض الحسنه، فروشگاه ها و ...) از سیناپس می توانند برای هر یک از پرداخت ها، شناسه‌ی قبض و شناسه‌ی پرداخت را در قالب یک قبض در اختیار مشتریان خود قرار دهند.
فرزان مزیت‌های سیناپس برای مشتری نهایی (مصرف‌کننده) را چنین برشمرد: عدم نیاز به مراجعه حضوری به شعب بانک‌ها، عدم التزام به ثبت در دفترچه اقساط و سهولت پرداخت (همانند قبوض خدمات شهری) برخی مزیت ها برای مشتریان نهایی است.
قائم مقام توسعه کسب و کار اتیک در ادامه گفت: البته با راه‌اندازی پرتال سیناپس، اشخاص هم می توانند مستقل از سازمان، از این محصول استفاده کنند. این سیستم زیر مجموعه حوزه بزرگتری است که در دنیا با عنوان
EBPP (ELECTRONIC BILL PRESENT & PAYMENT) شناخته می شود و همه مسائل مربوط به پرداخت قبوض را در بر می‌گیرد.
او با تاکید بر اینکه سیناپس مغایرتی با موبایل بانک، اینترنت بانک و پرداخت از طریق سایر درگاه‌های بانکی ندارد،‌ خاطرنشان کرد: پرداخت قبوض از تمامی درگاه‌ها امکان پذیر است و استفاده از این سرویس باعث راحتی کار مشتریان می شود و بسیاری از سازمان‌ها به دلیل ایجاد سهولت برای مشتری، از این سرویس استفاده می‌کنند.
 

نظرات بازدیدکنندگان:

نام و نام خانوادگی:
پست الکترونیکی :
وب سایت:
* متن نظر: