كد مطلب: 20508 20 دی 1395 ساعت 18:14

معاون وزیر ارتباطات تاکید کرد:

توسعه 10 برابری محتوای داخلی با رویکرد کسب و کار دیجیتال

انتقاد تولیدکنندگان محتوا از عدم شفافیت خط قرمزها

تلنا: تولیدکنندگان محتوا از سهم کم تولیدکننده محتوا نسبت به واسطه‌ها از درآمد، عدم شفافیت خط قرمزها، قوانین حقوقی در محتوای تصویری آنلاین و ضعف مالکیت مادی و معنوی تولید محتوا انتقاد کردند.

 

به گزارش تلنا، نشست توسعه‌دهندگان محتوا با محوریت چالش‌ها، فرصت‌ها و راهکارهای پیشنهادی، تولیدکنندگان محتوا، توزیع‌کنندگان محتوا و زیرساخت ارائه محتوا امروز با حضور معاونان وزیر ارتباطات و بخش خصوصی در وزارت ارتباطات برگزار شد. 

در این نشست، پس از ارائه نظرات بخش خصوصی، معاونان وزیر ارتباطات شامل رئیس رگولاتوری، رئیس سازمان فناوری اطلاعات، معاون نوآوری و فناوری و معاون استان‌ها به دغدغه‌های بخش خصوصی پاسخ دادند. 

در این نشست، فعالان حوزه تولید محتوا دغدغه‌هایی از جمله صیانت از محتوای دیجیتالی، چالش‌های موجود در انتشار محتوا، جایگاه محتوا در شبکه ملی اطلاعات، چالش‌های توزیع محتوا، چالش‌های محتوای آموزشی برای کودکان، تعرفه محتوا و بسته‌های حمایتی از تولید محتوا را به عنوان دغدغه مطرح کردند. 

بنا بر گفته تولیدکنندگان محتوا، هم‌اکنون کمبود اعتبارات برای تولید محتوا و کمبود نیروی تخصصی کارآمد گریبانگیر صنعت تولید محتوا در کشور شده است. 

آنها همچنین سهم درآمدی برای تولیدکنندگان محتوا به ویژه تولیدکنندگان محتوای کم‌ترافیک و غیرویدئویی را بسیار شکننده عنوان کردند. 

ضعف مالکیت مادی و معنوی در محتوای تولید شده از دیگر انتقادات تولیدکنندگان محتوا است. آنها اعلام می‌کنند که از شروع کار و مرحله اخذ مجوز تا تولید، توزیع و در پایان در صورت نیاز برخورد سریع با متخلفان حوزه تولید محتوا، ضعف بسیاری وجود دارد.

آنها همچنین اعلام می‌کنند که فضای حقوقی برای صیانت از تولیدکننده محتوا و حفظ حقوق مالکیت معنوی صاحبان محتوا راضی‌کننده نیست.

علاوه بر این، ضمانت اجرایی قوانین و مکانیزم شناسایی متخلف و برخورد با متخلف، رضایت‌بخش نبوده است.  

علاوه بر این، فعالان حوزه تولید محتوا شفاف شدن موارد ممنوعه و خط قرمزها را از دیگر ضروریات صنعت تولید محتوا عنوان کردند و خواستار شفاف‌سازی و اعلام قوانین به صورت مشخص و مکتوب طبق سایر قوانین در حوزه‌های فیزیکی شدند. 

موضوع قوانین حقوقی در بخش تصویر آنلاین از دیگر دغدغه‌های مطرح‌شده در این نشست بود. 

تولیدکنندگان محتوا همچنین از سهم واسطه‌ها در صنعت تولید محتوا انتقاد کردند و توضیح دادند از مرحله تولید محتوا تا رسیدن به دست کاربر، زنجیره‌های متعددی درگیر هستند که هریک از این زنجیره‌ها سهمی را طلب می‌کنند و این امر قیمت محصولات محتوایی را افزایش می‌دهد، در حالی که تولیدکننده در مقایسه با دیگر واسطه‌ها، سهم ناچیزی به دست می‌آورد.

ضرورت رونق تولید محتوای داخلی

نصراله جهانگرد معاون وزیر ارتباطات نیز در این نشست اظهار داشت: هدف‌گذاری توسعه 10 برابری محتوای داخلی با رویکرد کسب و کار دیجیتالی و با مشارکت بخش خصوصی در وزارت ارتباطات انجام شده که یکی از پروژه‌های اقتصاد مقاومتی این وزارتخانه است.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: در راستای توسعه تولید محتوای داخلی، توسعه شبکه داخلی و شبکه دسترسی در قالب شبکه ملی اطلاعات انجام شده که توسعه نسل سه و چهار موبایل نیز در همین راستا بوده است.

وی با بیان اینکه توسعه محتوای داخلی با توسعه دولت الکترونیک در کشور عجین شده است،گفت: با راه‌اندازی فاز اول دولت الکترونیک در دهه فجر امیدواریم توسعه  این پروژه در کشور تسریع شود.

جهانگرد با اشاره به جایگاه دولت الکترونیک در ایران گفت: در حالی که یک درصد از جمعیت جهان در ایران ساکن است اما به اندازه یک درصد جهان از اینترنت سهم نداریم که این خلاء با رونق تولید محتوای داخلی باید جبران شود.


 

نظرات بازدیدکنندگان:

نام و نام خانوادگی:
پست الکترونیکی :
وب سایت:
* متن نظر: