كد مطلب: 20712 28 بهمن 1396 ساعت 08:54

استارت‌آپ‌های حمل و نقل جاده‌ای در پایانه ها کتک می‌خورند

تلنا: استارت‌آپ های بخش حمل و نقل جاده‌ای در پایانه‌های حمل بار از واسطه‌ها و دلال ها کتک می‌خورند.

 
به گزارش خبرنگار تلنا، این بخشی از گلایه دو استارت آپ اوبار و ترابرنت در حاشیه نشست تخصصی نقش استارتاپ‌ها در حوزه حمل و نقل جاده‌ای بود که با حضور حمید آذرمند پژوهشگر بخش اقتصادی برگزار شد.
این نشست که روز چهارشنبه 25 بهمن ماه 1396 برگزار شد به بررسی فرآیند هوشمندسازی حمل و نقل جاده‌ای ایران و نقش استارت‌آپ‌هایی که در قالب Marketplace در این بازار حضور پیدا کرده‌اند پرداخته شد.
در این نشست حمید آذرمند پژوهشگر اقتصادی با بررسی نقاط قوت و ضعف حمل و نقل جاده‌ای ایران از نقش این استارت آپ ها به‌عنوان یک راه حل برای این بحران نام برد و گفت:« حمل و نقل جاده‌ای ایران به لحاظ کیفیت، فاصله زیادی با استانداردهای روز دنیا دارد و استارت آپ‌هایی مثل ترابرنت و اوبار در شرایط فعلی تنها راه‌حل‌های موجود برای افزایش بهره‌وری و تحول در نظام نظام حمل و نقل بار هستند.»
او با بیان اینکه توسعه ناوگان حمل و نقل با مشارکت بخش خصوصی و بخش خارجی محقق می‌شود، گفت: «به دلیل فراهم نبودن زیرساخت‌ها، حوزه حمل و نقل جاده‌ای با چالش‌های بسیاری مواجه است. ریشه این چالش‌‌ها مربوط به سه مولفه اصلی نبود زیرساخت‌ها، ناوگان فرسوده و کارایی پایین برمی‌گردد و در شرایط موجود تنها راهکار بهبود وضعیت حمل و نقل تکنیک هایی است که بتواند کارایی را افزایش دهد.»
حامد تاج‌الدین مدیرعامل سامانه اوبار در ابتدای این نشست با بیان اینکه در ایران سالانه 1.5 میلیارد دلار هزینه تردد یک سر خالی ناوگان حمل‌ونقل بار جاده‌ای‌ می‌شود، اظهار کرد: با طراحی اپلیکیشن سعی کرده‌ایم واسطه‌گری را در بخش حمل و نقل جاده‌ای کالا کاهش دهیم و با ارائه خدمات الکترونیکی دسترسی آسانی برای صاحبان بار به ناوگان جاده‌ای فراهم کنیم. زیرا در دنیا آمار ترددهای یک سر خالی حدود 10 درصد کل ترددها در ناوگان جاده‌ای بین‌ شهری است‌ و در ایران 45 درصد ترددها یک سر خالی است.
هرچند که در این مسیر با موانع بسیاری روبرو هستیم اما معتقدیم میتوانیم نقش های اقتصادی در این بخش را بازآفرینی کنیم و فرآیند ها را بهبود ببخشیم.
کیوان جعفری فشارکی مدیرعامل شرکت ترابرنت در ادامه این نشست اظهار کرد: «تناقض‌های جدی در صنعت حمل و نقل وجود دارد. زیرا علاوه بر اینکه گفته می‌شود در حوزه حمل و نقل جاده‌ای مازاد راننده داریم، اما بارها معمولا روی زمین می‌مانند. این در حالی است که شرکت‌های بزرگ و توانمند حمل و نقلی بسیاری داریم که سهم بازارشان بیشتر از 1.5 درصد نیست و قادر نیستند در سراسر کشور کالا جابه‌جا کنند. در استفاده از پتانسیل بازار ناکارآمد هستند.»
در حال حاضر وقتی محموله ای در چین بارگیری می شود سرنوشت مشخصی دارد اما از بندرعباس تا تهران بار ناپدید است، پروسه ای که ترابرنت و اوبار برای آن راه حلی ابداع کرده است. و صاحبان بار می‌توانند در همه مسیرها بار خود را به صورت آنلاین رصد کنند.
او ادامه داد: «اپلیکیشن‌های لجستیک مانند اوبار و ترابرنت اولویت‌شان این است که طی فرآیندی سیستماتیک، پروسه قیمت‌گذاری نرخ حمل بار بین شهری را ارزیابی کنند زیرا در حال حاضر نرخ‌گذاری‌ها با روش منطقی انجام نمی‌شود و صاحبان کالا ممکن است در طول یک روز با نرخ‌های متفاوتی برای حمل محموله خود مواجه شوند. »
تاج الدین هم در ادامه اشاره کرد:« ناوگان ریلی، دریایی و هوایی ایران در حمل کالا سهم زیادی ندارند و بیشتر و 78 درصد مختص حمل و نقل جاده‌ای است. به همین دلیل شکل‌گیری اپلیکیشن‌های لجستیک می‌تواند نقش موثری در اقتصاد کشور داشته باشد. در مقطع کنونی یک کامیون در کشور ما حدود 55 هزار کیلومتر سالانه سیر می‌کند در حالی که این رقم برای کامیون‌های کشوری مثل آمریکا سالانه 180 کیلومتر است و این موضوع بیانگر عدم بهره‌وری در ناوگان جاده‌ای ماست.»
 

کلید واژه ها: • استارتاپ‌ اوبار حمل و نقل
نظرات بازدیدکنندگان:

نام و نام خانوادگی:
پست الکترونیکی :
وب سایت:
* متن نظر: