كد مطلب: 2986 15 فروردین 1388 ساعت 14:44

بحران در بزرگ‌ترین قرارداد مخابراتی كشور

با گذشت بیش از دو ماه از اعلام نتایج مزایده اپراتور سوم، شنیده‌های «آینده» حاكی از آن است كه یك بار دیگر مشكلاتی در واگذاری این اپراتور به وجود آمده است.

 

با گذشت بیش از دو ماه از اعلام نتایج مزایده اپراتور سوم، شنیده‌های «آینده» حاكی از آن است كه یك بار دیگر مشكلاتی در واگذاری این اپراتور به وجود آمده است.
 
 در آخرین روز دی ماه كنسرسیوم تامین اتصالات، متشكل از یك شركت متعلق به سازمان تامین اجتماعی و شركت الاتصالات امارات متحده عربی به عنوان برنده این مناقصه اعلام شد. اما در حالی كه مهلت پرداخت ضمانت این پروژه در حال اتمام است، گفته می‌شود شركت اماراتی هنوز مبلغ سپرده را پرداخت نكرده و از سوی دیگر شریك ایرانی كنسرسیوم كه سازمان تامین اجتماعی است، اظهار تمایل كرده كه شریك خارجی پروژه تغییر كند و سپرده نیز به صورت ریالی محاسبه شود. این در حالی است كه این تقاضای سازمان تامین اجتماعی در عمل خلاف قانون است.
 
 آنچه از خبرها و اظهارنظرها مشخص می‌شود، آن است كه اپراتور سوم حدود یك پنجم بازار تلفن همراه كشور را در اختیار خواهد گرفت و با انجام اقداماتی نظیر كاهش قیمت سیم‌كارت و خدمات، به رقیب اصلی اپراتورهای فعلی تبدیل می‌شود و می‌تواند 15 میلیون مشترك در داخل كشور داشته باشد. این اپراتور علاوه بر تاثیر مثبتی كه بر بازار رقابتی مخابرات خواهد داشت، از جنبه دیگری نیز حائز اهمیت است.
 
 باید توجه داشت كه ارائه خدمات نسل سوم تلفن همراه، با راه‌اندازی اپراتور سوم میسر خواهد شد كه این مساله می‌تواند اتفاق مهمی در بازار مخابرات منطقه باشد. علاوه بر آن پروژه‌ای با این حجم و قابلیت‌ها اصولا می‌تواند تاثیر غیرقابل انكاری را بر بازار این تكنولوژی در ایران داشته باشد كه طبیعتا مخالفان و موافقان بی‌شماری دارد. اما در نهایت، صرف‌نظر از كارایی و تحقق وعده‌ها باید توجه داشت كه ورود سومین اپراتور یقینا تاثیر مطلوبی برای مصرف‌كنندگان به دنبال خواهد داشت.
 
 سلیمانی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات كشور حدود سه سال قبل در دیدار با وزیر ارتباطات تركیه از شروع مطالعات مربوط به اپراتور سوم تلفن همراه ایران خبر داد. در آن زمان كه مدت كوتاهی از برگزاری مناقصه اپراتور دوم و درگیری‌های ایران با اپراتور تركسل می‌گذشت، طرح مساله در آن دیدار شایعه واگذاری اپراتور سوم به ترك‌ها را برسر زبان‌ها انداخت و پس از آن مساله مگافون روسیه مطرح شد.
 
 بر اساس «ضوابط برگزاری مناقصه اپراتور سوم تلفن همراه» كه در مورد نحوه سرمایه‌گذاری خارجی در اپراتور سوم بوده و به تصویب هیئت‌دولت رسیده است، شركت‌های خارجی می‌توانند 49 درصد در این اپراتور سرمایه‌گذاری كنند كه بخش دیگر آن را سرمایه‌گذاران داخلی تشكیل می‌دهند. در ماه‌های ابتدایی سال 87 و گرماگرم رقابت‌ها، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام كرد، بیش از 15 كشور از مناطق خاورمیانه، آسیای شرقی، آفریقا و كشورهای اروپایی برای حضور در اپراتور سوم تلفن همراه ایران اظهار علاقه كرده‌اند و در این مزایده حضور خواهند داشت. تركیه‌ای‌ها، كره‌ای‌ها، اروپایی‌ها، كشورهای حاشیه خلیج فارس، آفریقایی‌ها، چینی‌ها و روس‌ها نام‌هایی بودند كه در دو سال گذشته نام آن‌ها برای حضور در مزایده اپراتور سوم ایران به گوش می‌رسیدند، تا این كه در تابستان سال جاری، حضور شركت «مگافون» روسیه به عنوان سومین اپراتور تلفن همراه ایران قوت گرفت. اما در نهایت برنده این مزایده، اماراتی‌ها بودند. البته نباید فراموش كرد كه مساله حضور اماراتی‌ها تا حدی هم رنگ و بوی سیاسی به خود گرفت.
 
 برنده شدن اماراتی‌ها حدودا مصادف بود با ادعاهای قدیمی آنها در خصوص جزایر سه گانه، كه همین امر موجب شد برخی از مسئولان سیاسی كشور در خصوص واگذاری اپراتور سوم به شریك خارجی كه با ایران دچار مشكلات این چنینی است خودداری كنند. هر چند این اظهار نظرها نتوانست پای اماراتی‌ها را از اپراتور سوم قطع كند، اما عدم پرداخت ضمانت موردنظر این پروژه توسط اماراتی‌ها و پیشنهادهای شریك ایرانی كه قاعدتا نفوذ بیشتری دارد، این نگرانی را افزایش داده كه شاید این پروژه یك بار دیگر عقب بیفتد.
 
 گفتنی است براساس اظهارات مسئولین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و شخص وزیر، باید این اپراتور در ابتدای سال 88 آغاز به كار كند. اما حالا، یعنی در آغازین روزهای سال 88 هنوز تكلیف ضمانت‌های این پروژه عظیم مشخص نیست.

 

نظرات بازدیدکنندگان:

نام و نام خانوادگی:
پست الکترونیکی :
وب سایت:
* متن نظر: