كد مطلب: 3328 13 اردیبهشت 1388 ساعت 15:46

زیر‌ساخت؛ متشكریم!

علیرضا اردلان

 

- صمیمانه از شما متشكرم كه مشكل من را حل كردید.
- مسخره می‌كنید؟

یك هفته‌ای بود كه مشكلی پیش آمده بود كه نباید می‌آمد. حالا مشكل حل شده بود. تشكر من بیشتر از آن كه برای حل مشكلی باشد كه نباید پیش می‌آمد، به خاطر رفتار خوب و الزام به پاسخگویی طرف صحبت آن روزم بود. در طول یك هفته هر زمانی كه با او تماس گرفته بودم با برخوردی بسیار خوب و مسوولانه (چیزی كه این روز‌ها كمتر دیده می‌شود) سعی كرده بود تا آنجا كه می‌شود در حل مشكل به من كمك كند.

حالا من جدا داشتم تشكر می‌كردم، قصد تمسخر نداشتم. اما چرا طرف صحبتم چنین برداشتی كرد؟ چون او كار خود را كرده بود. وظیفه‌اش را انجام داده بود. كاری كرده بود كه باید می‌كرد و در ازای كارش و خدماتی كه ارائه داده بود پول می‌گرفت. از آن مهم‌تر شاید او هم به شنیدن تشكر در مقابل انجام وظیفه‌اش عادت نداشت.

اخباری كه این روز‌ها در مورد «شركت ارتباطات زیر‌ساخت» به گوش می‌رسد بهانه نقل این خاطره شد. بر خلاف عملكرد همیشگی، این بار وقتی قرار بود به خاطر تعمیر كابل ارتباطی در زیر دریا چند روزی كاربران اینترنت با تمام وجود حس كنند كه «زندگی چیزی كم داشت وقتی اینترنت نبود»؛ شركت زیر‌ساخت از قبل اعلام كرد كه قرار است 72 ساعت در برهوت ارتباطی باشیم. این اقدام قابل تقدیر است، از آن‌رو كه كاربران محترم از قبل خودشان را برای این ماجرا آماده كردند و مانند دفعات قبل (سالی یكی دو بار) ناگهان شگفت‌زده نشدند.

از سوی دیگر این بار زیر‌ساخت ملت را به مرگ گرفت تا به تب راضی شوند. یعنی بر خلاف همیشه كه مرتب زمان بر طرف شدن اختلالات به وجود آمده را تمدید می‌كردند، این دفعه اعلام شد كه رفع مشكل 72 ساعت طول می‌كشد، اما تقریبا در 24 ساعت مشكل حل شد. تازه در همین 24 ساعت هم قطع اینترنت نداشتیم، فقط اختلال بود كه آن هم برای كاربر اینترنت از نوع ایرانی كاملا عادی است.

در هر حال قصد من از این نوشته این بود كه از شركت محترم زیر‌ساخت فقط برای همین اطلاع‌رسانی قبلی تشكر كنم، اما می‌ترسم كه این تشكر از صمیم قلب، جدی تلقی نشود. برای این ترس هم دلیل دارم: اگر ما كاربران ایرانی اینترنت كه بیش از 90 درصدمان فقط برای چت كردن سراغ این شبكه می‌رویم، ندانیم؛ خود اساتید زیر‌ساخت كه می‌دانند در هیچ جای دنیا یك تامین‌كننده انحصاری پهنای باند، شرایطی را به وجود نمی‌آورد كه سالی چند بار و هر بار هم دو سه روز اتصال به شبكه اینترنت با قطعی و اختلال همراه شود.

از سوی دیگر اطلاع‌رسانی شفاف علاوه بر ارائه یك شبكه بدون مشكل و استاندارد از وظایف این شركت است و ممكن است عزیزان زیر‌ساخت برای انجام وظیفه توقع تشكر نداشته باشند. اما من واقعا دوست دارم از زیر‌ساختی‌ها تشكر كنم و اگر به عنوان یك كاربر نتوانم این كار را انجام دهم، دست‌كم می‌توانم به جای آن شركت‌های ISP و ICP كه اعلام كردند «دیگر نمی‌خواهند از فایروال خود استفاده كنند و در نظر دارند از این به بعد از سیستم مركزی و به صورت متمركز از فایر‌وال استفاده كنند» از زیر‌ساخت تشكر كنم. همان شركت‌هایی كه خودشان را معرفی نمی‌كنند؛ اما آریانیا، معاون فناوری اطلاعات شركت زیر‌ساخت، فایروالی را كه به تازگی این شركت بر روی كل پهنای باند اینترنت كشور انداخته و موفق شده سرعت اینترنت را به طور محسوسی كاهش دهد، به درخواست این شركت‌ها می‌داند.

اگر ISP‌های مذكور این قدر معرفت ندارند كه به خاطر اجابت سریع درخواستشان از زیر‌ساخت تشكر كنند، ما این كار را می‌كنیم. حتی اگر زیر‌ساختی‌ها هیچ‌كدام از ما خبرنگاران و حتی سازمان نظام‌ صنفی خدمات دهندگان رایانه‌ای را قابل ندانند تا به سوال‌های فراوان ما در مورد این ماجرا پاسخ دهند!

 

نظرات بازدیدکنندگان:

نام و نام خانوادگی:
پست الکترونیکی :
وب سایت:
* متن نظر: